نکات مهمی در سنجش
- تعریف سواد تغییر کرد !
با تعریف جدیدی که یونسکو ارایه داده باسوادی توانایی «تغییر» (Change) است و باسواد کسی است که بتواند با آموختههایش، تغییری در زندگی خود ایجاد کند !
- کسانی که امروز به کتاب روی میآورند،
درآینده دیگران به آنها روی خواهند آورد.
https://t.me/joinchat/IfAMNEKKgMYMOqbBQy3AMw
معلمان می توانند به دانش آموزان کمک کنند که میزان پیشرفت خود را نسبت به اهداف تعیین شده ، اندازه گیری کنند. معلمان این کار را با ادغام فرآیند سه پرسش زیر در فرآیند آموزش خود انجام میدهند.
۱-به کجا می خواهم بروم ؟(تعیین هدف)
۲ -در مقایسه با هدفم ،عملکرد من چگونه است ؟(خود سنجی )
۳-چگونه به سمت هدفم ،پیش میروم ؟ (خود مدیریتی)
(سانزو و همکارانش ۲۰۱۵)
- هدف سنجش کلاسی،اندازه گیری سازه ها با روایی و پایایی بالاست.
- "سازه" یک ویژگی غیرقابل مشاهده ای ست که می خواهید به آن دست یابید.
درکلاس درس،سازه ها معمولا دانش،درک وفهم،مهارت ها و نگرش ها هستند. - روایی سازه گسترده ترین طبقه در روایی است واین طبقه شامل حجم بزرگی ازاستدلال هایی است که می توان ارائه داد.استدلال روایی سازه این است که عملکرد در یک سنجش واقعا بازتابی از دانش مهارت یا خصیصه زیربنایی است که می خواهیم اندازه بگیریم.
- سنجشِ باکیفیت رواست به این معنا که واقعا آنچه را که قرار است اندازه میگیرد و پایاست به این معنا که عملکردهایی را تولید میکند که نمایانگر عملکرد نمونه ی هرکدام از دانش آموزان است.
- روایی یک ویژگی از سنجش است که سنجش آنچه را که ما فرض کرده ایم یا آنچه را که خواسته شده است اندازه بگیرد.
- روایی و پایایی باهم متفاوت اند ازاین نظر که یک آزمون می تواند پایا باشد اما هنوز روا نباشد.روایی به اینکه آیا سنجش درجهت اهداف خواسته شده کارمیکند برمیگردد و پایایی تنها به این معناست که نمرات همسان باشند.
- مره گذاری عینی و ذهنی :
نمره گذاری میتواند عینی باشد یعنی هیچ قضاوتی در دادن نمره به یک سوال یا یک آزمون دخیل نیست و نمره ی صحیح توسط قانون روشنی تعیین میشود.
هم چنین نمره گذاری میتواند ذهنی نیز باشد؛به این معنا که قضاوت در نمره گذاری و دادن امتیاز دخیل است. - نمره گذاری می تواند هنجارمحور به این معنی که درجه یا نمره ای که یک دانش آموز میگیرد بستگی به عملکرد دیگر دانش آموزان دارد،یا ملاک محور است،به این معنا که نمره بستگی به استاندارد یا ملاکی دارد و به آنچه که دیگر دانش آموزان انجام می دهند ربطی ندارد.
- روایی محتوایی و ملاکی:
روایی محتوایی به این معناست که سوال های موجود در آزمون منصفانه باشند و معرف نمونه ای از سوال هایی باشند که انتظار می رود در آزمون وجودداشته باشد.
روایی ملاکی به این معناست که عملکرد در یک سنجش با نمرات در سنجش دیگری که همان مورد یا موارد مشابه را اندازه گیری میکند مرتبط است.این گونه شواهد به خصوص برای آزمون های استاندارد مهم است.
+ نوشته شده در چهارشنبه بیست و هشتم فروردین ۱۳۹۸ ساعت 12:46 توسط آروین- غلامی
|